od artemis » 12 Nov 2012, 13:02
quaxi veľmi dobre si to napísala, k podobnému zisteniu som sa za ten dlhší čas dopracovala aj ja. Proste s malým dieťaťom treba slovne stručne a jednoducho, v knižkách to môže byť veľmi pekne a hlboko psychologicky napísané, ale siahodlhé vysvetľovanie a rečnenie dieťa nepochopí, nemôže tomu rozumieť.
Moja dcéra tiež milovala zbierať vonku kamienky aj väššie šutre, pchať si to do vrecák a nosiť domov, nechala som ju, a potom doma po nejakom čase som to tajne zas vyhadzovala von. Niekedy pomáhalo, že sme vonku našli akože skrýšu, kam si tie kamene uložila, akože si ich tam nabudúce iste nájde. Dajú sa také miesta nájsť, že naozaj tie kamene tam ostanú, lebo ono si to potvorstvo pamätá.
Ako fakt nad tým mi rozum stojí, že keď nejaká mamička povie, nechytaj to, zašpiníš sa a podobne. Však nech sa zašpiní ako prasa, veď keď prídeme domov tak sa umyje. Alebo že nelez tam, roztrháš či zašpiníš si šaty. Veď nech si zašpiní, nech roztrhá, načo je oblečenie? Na parádu? Na koho parádu? Veď šaty má dieťa na nosenie a vynosenie, nemôžeme byť otrokmi vecí, dieťa je dôležité. Treba sa naučiť kupovať veci tak, aby sme rátali s tým, že nám nebude ľúto keď sa eventuelne zničia.
Myslím si, že dieťa sa vôbec ráno nemusí umývať. Načo? Veď je čisté z postele. Iba zuby a v bidete riťka či šušulka po potrebe, to je raz dva. Podľa môjho názoru je aj každodenné kúpanie z hľadiska hygieny úplne zbytočné, jedine ak v tom našiel niekto taký spoločenský rituál. Ale skôr každodenné kúpanie podľa mňa škodí na pokožku, my sme kúpavali raz za týždeň, samozrejme len špinavé nohy sa umyli keď bolo treba, tvárička sa prípadne mokrým uteráčikom pretrela no a ako som spomínala ešte riťka a šušulka. Veď dieťa fakt nesmrdí, až keď v neskoršom veku sa začínajú prejavovať hormóny vtedy ho už cítiť, ale takto iste nie. Keďže nemám chlapca, neviem posúdiť, ale podľa toho ako vidím niektorých dospelých mužov o seba dbať, tak si skôr myslím, že ich tá hygiena v detstve skôr znechutila, a to čo sa umývali ako deti pod dozorom matiek vtedy, to by sa radšej mohli umývať teraz.
Nepísala by som tak keby som fakt nemala skúsenosti s našťastie nie vlastnými problematickými, ale cudzími deťmi. Susedoviec dievčatko veľmi ťažko zvládajú rodičia, a tak pekne s ním rozprávajú, dohovárajú, vyjednávajú, triky vymýšľajú, nič, nič nepomáha. Na oplátku po nich vrieska, nadáva im dokonca (pochytil v škôlke), neposlúcha, nepoďakuje, nepozdraví, nič. Keď je u nás neni s ním problém. Bavím sa s ňou stručne, jasne, bez emócií, vecným tónom, s tým, že presne vie, aké sú moje pravidlá, poďakuje, dokonca sa ospravedlní, rešpektuje, poslúcha. Keď prídu po ňu, ten istý cirkus, vyjednávajú, že ešte 10 minút potom, ešte 5 minút, nič nepomáha, hádže sa o zem. Pošlem ich teda domov s tým že ju dovediem. Odídu, ja zahlásim, že ideme ju odprevadiť, a to teraz, obujem sa a zahlásim rázne ideme, a ona ide. Hotovo.
Lenže som si všimla, že takéto deti sú v§čšinou tie, čo im stále rodičia niečo dohovárajú. Nechoď tam padneš, nelez tam zašpiníš sa, dávaj pozor tam hentam, nevylej, nevysyp a podobne. A už absolútne by som nepoužívala argument, nerob to, čo na to povie ten alebo ten, alebo rob to, pozri aj iné dievčatká tak robia. To je podľa mňa zase potlačovanie individuality, ja som skôr za takú slobodu a nie stádovitosť. Ako treba podľa mňa argumentovať jasne, toto treba urobiť, toto netreba, nemožno urobiť, bez nejakého oddôvodňovania prečo a načo. Proste ten úžitok konania či nekonania, musí byť zrejmý z toho samotného skutku.
A k tomu ešte toľko, že to dieťa nemá životné skúsenosti, ono nevie čomu chceme predísť tými príkazmi. Musí sa to naučiť. Proste je dobré keď to dieťa naozaj aj spadne a trochu sa udrie aspoň vie aké to je, to sú skúsenosti , takisto ho treba aj nechať, nech ten pohár raz vyleje, a nie mu stále hovoriť drž rovno, lebo inak vyleješ. Nech vidí čo to spôsobí keď ho nakláňa alebo neopatrne nesie. Nech získa tú skúsenosť že vidí ako to rozliatie funguje. Ale samozrejme nie, že bude robiť bordel a my budeme behať s handrou...proste vylial si, nič sa nestalo, ale tu máš kýblik, handru a uprac to.
Proste čo by som stále opakovala a vravela dieťaťu je to ako ho veľmi ľúbim, bez vyslovovania akejkoĺvek podmienky, to možno vravieť kedykoľvek, to dieťa uistí.