od Klemka » 16 Máj 2011, 08:18
Janka, tento komentár, ktorý bol v marci umiestnený ako argument prečo sa Annag sťahuje z MK, stále platí a odpovedá na všetky Tvoje nejasnosti:
Chcem sa pripojiť k stanovisku Annag a podporiť ju svojim odchodom z tohto fóra, hoci ja som tu bola len pár dní.
Táto téma je veľmi citlivá a chápem pocity mamičiek, ktoré toto vnímajú ako zradu a snahu o vydieranie portálov ako napr. MK. Skutočne si však dokážete predstaviť, že Annag, ktorá tu strávila tisícky hodín zadarmo, má v povahe robiť teraz nejakú rebéliu a robiť to preto, aby niekomu ublížila?
Žiada sa mi dodať:
1. väčšinu poradkýň na Slovensku vyškolilo o. z. Mamila, ktoré im poskytlo odbornú garanciu. Fakty a zručnosti, ktoré nám, poradkyniam, Mamila dala, sú preto také účinné, že vychádzajú z dôkladného preštudovania jednotlivých problematík súvisiacich s dojčením v odbornej literatúre a z mnohoročnej praxe svetovo uznávaného odborníka na dojčenie, dr. Jacka Newmana. Ja osobne som nadšená z týchto informácií, najmä z toho, ako v praxi vidím, že skutočne fungujú, že nejde len o rady na základe osobných skúseností a pocitov, ale o overené postupy. Úspešnosť tohto fóra potvrdzuje, že tieto informácie univerzálne pomáhajú mnohým mamičkám.
Bolo by dobré si uvedomiť, že ak sa nám páčia rady Annag či iných poradkýň pri dojčení, ktoré odborne zastrešuje Mamila, je to najmä preto, že nešíria rôzne neoverené informácie, ale ich odporúčania sú založené na odbornej pripravenosti riešiť problémy s dojčením. Túto odbornosť nám poskytla Mamila. A rešpektovanie správnosti tejto cesty vychádza z rešpektovania autorít v tejto oblasti, najmä dr. Jacka Newman. Medzi týmito autoritami, ktoré rešpektujeme, je aj WHO. To na základe dôkladného preštudovania si problematiky vydalo Kódex upravujúci marketing náhrad materského mlieka. Ja ako poradkyňa pri dojčení som sa rozhodla dôsledne tento Kódex rešpektovať. Uvedomujem si totiž, ako ďaleko zasahuje neetický marketing umelého mlieka a ostatných vecí do tejto spoločnosti.
Poradkyne pri dojčení vidia ako dôvody súčasného stavu dojčenia v našej spoločnosti mnohé súvislosti a prepojenia, ktoré bežná mamička nevidí, pretože sa o túto oblasť tak detailne nezaujíma. Aj ja som bola v rozpore s Kódexom (a ľutujem to), práve z pohľadu, že matky nemajú možnosť sa dostať k informáciám o dojčení, ktoré by skutočne fungovali a tak aspoň niečo urobím preto, aby sa k nim dostali. Verím, že v tomto môžem hovoriť za Annag, že ona to cítila podobne ak nie úplne rovnako, keď sa rozhodla poskytovať poradenstvo na tomto portáli. Annag tu za posledné obdobie odviedla množstvo práce na úkor svojho voľného času a bezplatne. Mamičky si zvykli, že sa tu dostanú k informáciám šitým na mieru ich konkrétnej situácii a majú väčšiu šancu úspešne dojčiť. Preto sa zvýšila čítanosť Modrého koníka. To priamo spôsobil záujem sponzorov a výsledkom je mesiac s firmami, ktoré hrubo porušujú Kódex. Mamičky, ktoré si medzičasom prečítali rady, vidia priamy výsledok - aj vďaka radám od Annag môžu dojčiť. Zisky sponzorov však spôsobujú, že táto spoločnosť naďalej zostáva spoločnosťou, kde je normou kŕmenie z fľaše a kde hneď po narodení dieťaťa zasahujeme do dojčenia tak, že väčšina mamičiek má problémy s dojčením.
Ak som kedysi rozmýšľala ako @demii - ak by poradkyne pokračovali v porušovaní Kódexu, príde mamička s problémom zapáleného prsníka a bielou bodkou, Annag napíše, čo to je a ako to riešiť a ona môže dojčiť ďalej. Ak Annag nenapíše, pre bolesť alebo nesprávnu radu lekára dieťa odstaví - komu to pomôže?
Dnes ale rozmýšľam naopak - ak nebudem podporovať zisky firiem porušujúcich Kódex, mamička už v pôrodnici dostane správnu podporu dojčenia a spoločnosť jej do dojčenia nebude negatívne zasahovať a ona nebude rady Annag potrebovať, pretože bude dojčiť bezbolestne a bez problémov.
Inými slovami, porušovaním Kódexu síce pomôžem svojim kvalitným poradenstvom Lenke, ale ohrozím dieťa Zlatke.
2. Navyše - jedna vec však je zrušiť poskytovanie takéhoto poradenstva a podpory zo dňa na deň a nechať mamičky, ktoré majú problémy s dojčením, v kaši len preto, aby som pomohla budúcim mamičkám. Ale takto to predsa nie je - Annag má svoju stránku, kde sa môžu mamičky pýtať naďalej. Existujú weby, ktoré majú možnosť diskusných fór a uvedomele nie sú v rozpore s Kódexom, hoci nie sú také populárne. Mamila samotná pripravuje novú webku, na ktorej budú nové možnosti. A okrem toho neúnavne školí nové a nové poradkyne, aby bolo čoraz viac prístupné poradenstvo formou osobných stretnutí, ktoré je omnoho účinnejšie, než internetové poradenstvo. Okrem toho Mamila robí mravenčiu prácu práve tam, kde je podpora správneho začiatku dojčenia najdôležitejšia - organizuje školenia a konferencie pre zdravotníkov a robí kopec ďalšej dôležitej práce.
3. Rada by som uviedla na pravú mieru to, že toto nie je momentálne marcové rozhodnutie Mamily a že Mamila nenúti teraz poradkyne, aby "poslúchli" ako nemé tváre. Mamila má vo svojich etických stanovách od začiatku svojho fungovania, že ak chce niekto byť odborne zastrešený Mamilou a fungovať ako poradkyňa pri dojčení vyškolená Mamilou, súčasne sa zaväzuje dodržiavať Kódex. Každá poradkyňa to vie, mnohé sme si ale neuvedomovali, nakoľko je to závažné a čo všetko to obnáša. Po poskytnutí podrobnejších informácií, sme mnohé pochopili, koľko škody sme napáchali, napr. ja osobne písaním kvalitných článkov do rôznych médií, ktoré sú v rozpore s Kódexom. Už za tým nevidím len mamičky, ktoré konečne dostanú správne informácie, ale aj deti mamičiek, ktoré v dôsledku neetickej reklamy na UM a ďalšie produkty zomrú (a to sa netýka len rozvojových krajín), majú menej či viac závažné poškodenia zdravia fyzického aj psychického. A toto znie ako extrémizmus, ale len to času, kým si človek k tomu nesadne a skutočne si to nenaštuduje.
4. Zákaz marketingu náhrad materského mlieka nijako nepoškodzuje matky, ktoré z objektívnych príčin dojčiť nemôžu alebo sa slobodbne rozhodnú, že dojčiť nechcú. Umelé mlieko bude dostupné, Kódex upravuje jeho marketing, nie výrobu a distribúciu.
5. Kódex nie je právne záväzný. Napriek tomu by sa spoločnosť mala správať morálne a eticky. Kódex je morálne záväzný aj pre portál Modrý koník. Dokumenty WHO dokazujú, že sa dá fungovať a prežiť aj bez reklamy v rozpore s Kodexom.